Recensie: wij zijn ons brein ****

Het is eens wat anders: een recensie over een wetenschappelijk boek. Ik weet dat dit de eerste keer is dat ik zoiets op mijn blog publiceer, maar aangezien het toch wel iets is wat bij me hoort, wilde ik er jullie ook mee laten kennismaken. Af en toe lees ik namelijk eens iets anders dan thrillers, romans of chicklits. Waarschijnlijk komt het door mijn opleiding logopedie dat ik wel eens wat meer wilde te weten komen over ons brein. Want daar gaat dit boek helemaal over. Saai? Helemaal niet!
Dick Swaab is hersenonderzoeker en bundelde wat hij reeds te weten kwam in ‘Wij zijn ons brein’. Op een heldere en zeer duidelijke manier, geïllustreerd met voorbeelden, laat hij je kennismaken met waar ons brein allemaal toe in staat is. Vooraan het boek staan alle thema’s waar hij het over zal hebben netjes met paginanummering onder elkaar zodat je niet het hele boek hoeft te lezen. Ik was vooral geïnteresseerd in onderwerpen als ‘Autisme’, ‘Geheugen’ en ‘Bewustzijn’, maar ook andere onderwerpen zoals ‘Wat gebeurt er in je hersenen bij verslaving? en ‘Hoe ontwikkelen de hersenen zich?’ komen aan bod. Het is vooral een psychologisch boek waarbij ook psychische ziektes als schizofrenie a.d.h.v. ons brein verklaard worden.
Het leuke aan dit boek is dat je helemaal geen wetenschapper hoeft te zijn om te begrijpen wat er staat. Eigenlijk is dit boek voor iedereen toegankelijk die interesse heeft in de werking van ons brein. Af en toe staat er wel eens een wetenschappelijk woord tussen, maar meestal probeert hij dit dan ook uit te leggen. Het verruimt je kennis en je komt tot het inzicht dat alles in principe in onze hersenen zit. Een echte aanrader die ik regelmatig nog eens zal raadplegen!
Auteur: Dick Swaab
Uitgeverij: Atlas Contact
Prijs: € 15, 00