Recensie: eerste hulp bij oorsuizen (Wat is tinnitus en hoe is het te beheersen?) *****

Oorsuizen, beter gekend als tinnitus, komt bij heel veel mensen voor; het verschijnsel waarbij het nooit stil is in je hoofd. Omdat ik het heel belangrijk vind dit onder de aandacht te brengen, publiceerde ik er eerder vorig jaar al een artikel over. Ik werk graag mee aan alles wat zich er rond afspeelt en deel dit ook graag met jullie want het kan namelijk iedereen overkomen. Toen Olav Wagenaar, een klinisch neuropsycholoog, me contacteerde met de vraag of ik zijn boek Eerste hulp bij oorsuizen wilde recenseren, twijfelde ik dan ook niet.

Je kan tinnitus krijgen door een lawaaitrauma. Dit is de meest gekende oorzaak. Maar oorsuizen heeft nog heel wat andere oorzaken. Zo kan tinnitus zelfs veroorzaakt worden door stress of kan stress zorgen voor een toename van het geluid in je oor. Olav beschrijft al deze oorzaken een voor een in zijn boek aan de hand van praktische voorbeelden. Hij stelt je telkens voor aan een persoon en beschrijft het ontstaan van tinnitus bij die man of vrouw. Hij legt daarbij zijn behandelplan uit en al snel blijkt dat het meestal om een psychologisch plan gaat. In vele gevallen moet namelijk een vicieuze cirkel doorbroken worden, want het is die cirkel die vaak voor een toename zorgt.

Mijn eerste indruk toen ik het boek zag, was: zo rijkelijk geïllustreerd. Het is geen saai uitziend boek met ontelbaar veel bladzijden en klein zwart lettertype. De lay-out heeft me aangenaam verrast; het nodigt uit om erin te lezen en dat ben ik dan ook meteen beginnen doen. De voorbeelden zijn telkens in een ander kleur gedrukt zodat je weet dat er een andere persoon aan bod komt. Hierdoor hoef je ook niet alles te lezen en kan je zelf je keuze maken. Alles is theoretisch heel helder uitgelegd: geen ellenlange zinnen met moeilijke woorden, maar gewoon duidelijke taal.

Het boek is vooral bedoeld voor mensen die zelf tinnitus hebben. Het is aangevuld met tips van hoe je ermee om kan gaan en hoe je er controle over kan krijgen. Het biedt vooral inzicht in wat tinnitus nu concreet is en iemand die er inzicht in heeft, staat al een hele stap verder.

Ik kan niet anders dan alleen maar positief te zijn over dit boek. Wat mij betreft, is dit een zeer goede aanvulling op wat er reeds allemaal op de markt is. Als je last hebt van oorsuizen dan moet je dit boek zeker lezen. Ik zou het zelfs aanraden aan mensen die iemand kennen met tinnitus of die regelmatig in aanraking komen met dit probleem (bijvoorbeeld in de gezondheidszorg). Het is gewoon erg belangrijk dat zo veel mogelijk mensen inzicht krijgen in dit probleem want velen met oorsuizen stuiten nog steeds op onbegrip. Van mij krijgt dit boek alvast vijf sterren.

Beoordeling: *****

Auteur: Olav Wagenaar

Met dank aan Olav Wagenaar voor het toesturen van een recensie-exemplaar.