Recensie: “De week van Jonas” ****

In De week van Jonas volg je een hele week een (fictief) personage dat de diagnose autismespectrumstoornis (ASS) kreeg en spellingproblemen heeft. Elke dag stuiten deze leerlingen op een aantal moeilijkheden. Met dit boek wil de auteur een zicht geven op deze moeilijkheden en dit in een verhalende vorm. Elk aspect dat werd opgenomen, komt eerst voor in een verhaal. Zo hebben kinderen met ASS het vaak moelijk met onvoorspelbaarheid en kunnen ze snel angstig worden. Dit wordt eerst voorgesteld in verhaalvorm en op de pagina die volgt, staat dan de uitleg kort en bondig weergegeven. Zo ga je van maandag tot vrijdag en zijn heel wat zwakke en sterke punten van deze kinderen aan bod gekomen zonder dat je daarvoor een informatief boek hoefde te lezen.

De week van Jonas sluit aan bij het informatieve boek Als Joonas, Jonas wordt (klik hier voor de recensie). In het leesboekje worden de sterke en zwakke kanten van een kind met ASS en spellingproblemen belicht zonder in eerste instantie de naam van de stoornis te noemen. De auteur deed dit met opzet omdat ze merkte dat ouders vaak terughoudend zijn tegenover de naam ASS. Bijgevolg nam ze deze naam wel op maar deed ze dat enkel op de pagina’s waar de uitleg bij het verhaal weergegeven was. Zo kunnen ouders er zelf voor kiezen of ze dit in de mond nemen.

Zoals je hierboven wellicht al afgeleid hebt, is dit boek voornamelijk voor de ouders bedoeld. Het geeft hen inzicht in de stoornis van hun kind op een “ontspannen” manier. Ook zouden de verhalen kunnen gelezen worden door wat oudere kinderen met deze diagnose om na te gaan of het voor hen herkenbaar is. Hier kan dan gekozen worden voor het al of niet gebruiken van de term “stoornis”.

De week van Jonas is perfect afzonderlijk te lezen van Als Joonas, Jonas wordt. Heb je interesse in deze stoornis en nog geen voorkennis dan raad ik dit leesboek zeker aan.

Auteur: Nathalie Cornillie
Uitgeverij: Acco