Recensie: De mooie voedselmachine ***

In De mooie voedselmachine kom je alles te weten over het langste orgaan in ons lichaam: de darm. Iew, kan je nu wel zeggen, want waarom zou jij meer moeten te weten komen over hoe onze poep het lichaam verlaat? Wel, laat ik zeggen dat dit boek veel verder gaat dan dat. De darm is dus belangrijker dan wij allemaal durven denken. Sterker nog, men beweert zelfs dat de darmen onze tweede hersenen zijn. Straf!

Giulia Enders, de schrijfster van dit boek, heeft haar studies geneeskunde bijna afgerond en weet dus als geen ander hoe alles in ons lichaam functioneert. Dit deelt ze graag met iedereen en om dat te kunnen doen, moet je dus ook wel in begrijpelijke taal kunnen schrijven. Enders slaagt erin om een hele boel serieuze onderwerpen luchtig over te brengen met af en toe een grapje ertussenin. Zo vertelt ze bijvoorbeeld over de sluitspieren van onze darm alsof ze echt kunnen praten en ruzie maken (wat misschien ook nog wel zo is!). Alles, maar dan ook alles wordt hier uit de doeken gedaan: van de functie van onze organen, tot overgeven tot goede én slechte bacteriën en de bijbehorende antibiotica. Dit alles in zo’n klaar mogelijke taal.

Wist je dat onze darmen zelfs onze gevoelens kunnen bepalen? Voor mij was dat helemaal nieuw. Uit dit ene weetje is al af te leiden dat dit gigantische orgaan zeer belangrijk is voor ons en dat we het dus voldoende aandacht moeten geven. Wat we juist kunnen doen zodat ze zich zo goed mogelijk voelen, deelt Enders ons ook mee. Hierbij legt ze wel de nadruk op het feit dat elke darm uniek is en er dus geen vaste criteria bestaan. Elke darm bevalt miljarden bacteriën en is daarmee eigenlijk een planeet op zich. Dit en nog zoveel meer kom je allemaal te weten in De mooie voedselmachine.

De enige opmerking die ik heb, is dat sommige stukken wel heel diep zijn uitgewerkt. Zo komen er soms verschillende onderzoeken aan te pas en heb je als lezer op dat moment vaak de neiging om af te dwalen. Wat ik bedoel is dat er soms wel te veel afgeweken wordt van de essentie. Je moet dus eigenlijk wel al een sterke interesse hebben in dit orgaan wil je het hele boek uitlezen. Nu was dit bij mij niet zo’n groot probleem gezien mijn interesse er wel degelijk is. Voor anderen, die gewoon wat meer over specifieke onderwerpen te weten willen komen, bestaat er natuurlijk ook nog de inleiding. Daarin kan je naar hartenlust zoeken en dan dat betreffende hoofdstuk lezen.

De mooie voedselmachine is een erg leerrijk boek, maar tegelijk op zo’n manier geschreven dat je er zelfs bij moet lachen. Het gaat tegelijk soms wel eens wat dieper in op een bepaald onderwerp en laat daarbij wat wetenschappelijke namen vallen. Wat mij betreft is dit dus de ideale tussenstap voor iemand die hierin sterk geïnteresseerd is maar geen zin heeft om een stoffig wetenschappelijk boek van de zolder te halen.

Auteur: Giulia Enders
Illustraties: Jill Enders
Uitgeverij: LS Amsterdam