Recensie | Over en uit

Marion van de Coolwijk kende ik vooral als jeugdauteur. Toen ik hoorde dat ze recent ook thrillers had geschreven, was ik best benieuwd. Ik las reeds Mannenjacht en met Over en uit was ik aan haar tweede boek voor volwassenen toe.

In Over en uit volgen we een op het eerste zicht normaal gezien. Emiel heeft een eigen bedrijf, zijn vrouw Roos is leerkracht en samen hebben ze een dochtertje van twee. Gezien hun drukke leven woont au paur Adinda bij hen in. Op een dag wordt hun normale leventje echter verstoord door de ontvoering van hun dochter. Als na een tijdje ook Roos verdwijnt, is het voor Emile helemaal een raadsel waar zijn twee vrouwen heen zijn.

Over en uit is een thriller van het type waarbij je van bij het begin met een hoofd vol raadsels zit. Het plot zit heel erg goed in elkaar en je valt dan ook van de ene verbazing in de andere. Het is geen ik-zit-op-het-puntje-van-mijn-stoel maar de verhaallijnen zijn zo goed met elkaar verweven dat het een boek is om in een mum van tijd uit te lezen. Van de Coolwijk beschrijft de personages uitvoerig en vooral in Roos kon ik me erg goed inleven. Op Adinda kreeg ik weinig vat. Een pluspuntje zou perspectiefwisseling geweest zijn zodat je bijvoorbeeld ook de wereld eens door de ogen van Adinda of Emiel zag.

Het boek is een echte aanrader voor wie van vrouwenthrillers houdt met een goed, uniek en vooral zeer onvoorspelbaar verhaal!

Auteur: Marion van de Coolwijk
Uitgeverij: Karakter Uitgevers