Recensie: Verkikkerd *****

Lisette Jonkman is dus echt wel een komisch talent. Ik kom er misschien wat laat mee want dat weten jullie natuurlijk wel al allemaal. Verkikkerd stond al een tijd lang in mijn kast en eindelijk heb ik dit hilarische boek gelezen.

Lucy gaat studeren en is op zoek naar een kamer. Wanneer haar moeder komt aanzetten met een huis vol nerds waar het stof door elke kamer zweeft en vochtplekken eerder regel dan uitzondering zijn, zinkt de moed haar in de schoenen. De arrogante en verwende Lucy wil zo weinig mogelijk in de buurt komen van dat stelletje gamers met die vreemde bijnamen.
Ondanks het verwaande karakter van Lucy ergerde ik me als lezer zeker niet aan haar omdat je ze niet op die manier leert kennen. Je ziet haar ware, ietwat onzekere aard en ook haar uitspraken zijn op zo’n manier neergezet dat ik telkens maar weer moest lachen. Ik heb al veel boeken gelezen waar ik dingen van mezelf in herken, maar dit boek springt er fel bovenuit.
Wat vond ik nu weer leuk aan dit boek? Alles eigenlijk. Ik kan niets negatiefs bedenken. Ik heb het gevoel dat Lucy op dit moment nog steeds ronddwaalt in Enschede en niet zomaar een fictief figuur is. Hoe Lisette er de humor gedurende het hele boek in kan houden, is echt een kunst. Bovendien strookt Lucy’s leeftijd met die van mij en zit ze ook net als ik in haar eerste jaar aan het hoger onderwijs. Herkenning alom! Ik kan gewoon niet anders dan héél hard uitkijken naar haar volgende boek!
Beoordeling: *****
Auteur: Lisette Jonkman
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff