Recensie | Paper towns ***

DSC_0027_Fotor

Na Een weeffout in onze sterren is dit het tweede boek dat ik las van John Green. Van een intriest verhaal naar een verhaal over een verdwijning; ik was heel benieuwd wat de auteur er deze keer van gemaakt had.

In Paper Towns lees je alles vanuit de ogen van Quentin. Dit is een jongen die in het laatste jaar humaniora zit. Hij behoort op school tot de ‘onpopulaire’ groep tot het meest gewilde meisje Margo Roth Spiegelman op een avond voor zijn raam staat. Sinds zijn tiende had hij niets meer gehoord van haar terwijl het nochtans nog steeds zijn buurmeisje is. Op die ene bewuste avond neemt Margo Quentin mee op een avontuurlijke tocht waarbij ze iedereen die haar ooit kwaad deed, wreekt. De dag nadien verdwijnt ze en Quentin vreest het ergste.

Paper Towns heeft een origineel verhaal, maar is wat te langdradig. Via allerlei aanwijzingen die Margo achterliet gaat Quentin samen met zijn vrienden op zoek naar haar. Dit is eigenlijk bijna het hele boek lang waardoor het op bepaalde momenten saai werd. Ik kreeg ook niet echt vat op wie Margo was en wat haar dreef tot wat ze deed. Een beetje onwerkelijk misschien ook wel.

Wel heeft John Green een vlotte en humoristische schrijfstijl en zet hij het personage Quentin goed neer. Het is een jongen die vrij voorzichtig is maar voor de liefde van zijn leven toch enkele belangrijke dingen op het spel zet. De naam Paper Towns – letterlijk: papieren steden – vind ik wel goed gevonden. Het past perfect in het verhaal en op het einde van het boek legt hij ook uit dat papieren steden echt bestaan. Het zijn steden die wel op de kaart staan, maar die er in principe in werkelijkheid niet zijn.

Al bij al heb ik dit boek niet met tegenzin gelezen, maar ik vind gewoon niet dat het Een weeffout in onze sterren overtreft.

Auteur: John Green
Uitgeverij: Lemniscaat