Recensie: Nana van het Roversbos **** (prenten-en voorleesboek)

Nana van het Roversbos is een mooi prentenboek voor kleuters vanaf 5 jaar. Het verhaal speelt perfect in op hun fantasieën.

Nana woont met haar tante Dora in het Roversbos. Gekke naam, denk je, maar er leven inderdaad drie rovers in het bos. Het is helemaal niet eng, want deze drie jongens zijn heel lief. Ze redden ook de dieren in het bos uit handen van de jagers. Want als er jagers komen, zijn de rovers als eerste van de partij om die meteen weer weg te jagen. Daarom is het Roversbos de gevreesde plaats voor iedereen. Behalve voor Nana en haar tante natuurlijk. Zij kent er alle dieren en is goede vrienden met de rovers, maar vandaag gebeurt er iets vreemds. Niemand wil met haar praten. Zou ze soms iets verkeerds gedaan hebben? Of is er iets wat ze niet mag weten?

Nana van het Roversbos is zeer mooi geïllustreerd. De prenten zijn duidelijk en rijkelijk gevuld met alles wat je in een bos kan zien. Ik ben er zeker van dat elke kleuter minutenlang zou kunnen staren naar de bladzijden.

Je kan het boek gebruiken als voorleesboek waarbij je het kind de prenten laat zien. Je kan het kinderen die op het niveau van einde tweede leerjaar (eind groep 4) lezen zelf laten lezen, maar dan moet je wel zeker bij de kinderen aanwezig zijn. Het nadeel is namelijk dat de woorden niet altijd even goed zichtbaar zijn door de donkere tekeningen. Daarom raad ik dit boek wel niet aan voor zwakke lezers. Het zou hen te sterk afleiden.

Waarvoor ik (als studente logopedie) het boek zal gebruiken, is voor het uitlokken van spontane taal bij kleuters. Je kan hen de personages voorstellen en daarna laten vertellen wat ze zien op de tekeningen. Soms komen dezelfde voorwerpen ook terug op een prent waardoor je die ook kan laten tellen. Nadat ze spontaan verteld hebben over de tekening kan je vervolgens het verhaal voorlezen. Aan de hand van wat je gelezen hebt en de volgende prent kunnen ze dan vertellen wat ze denken dat er zal gebeuren waardoor ook het tekstbegrip gestimuleerd wordt.

Kortom: een erg leuk fantasierijk verhaal met hele mooie prenten dat meer geschikt is als voorleesboek dan als leesboek.

Auteur: Ann Lootens en Linde Faas
Uitgeverij: Clavis