Recensie: Miss Verstand****

Jullie zullen intussen wel al weten dat ik helemaal kan wegzwijmelen bij een goede chicklit. Wat een schande was het dan ook dat ik nog nooit eerder een boek van Astrid Harrewijn gelezen had. Toen ik zag dat Miss Verstand zou verschijnen, twijfelde ik niet.
Iris is kinderpsychologe, heeft een eigen praktijk die alsmaar groeit en is best gelukkig met haar leven… zonder man. Haar beste vriendinnen Didi en Lein hebben allebei hun huisje, boompje, tuintje -leven al voor mekaar en besluiten dat het voor Iris ook eens tijd wordt om op zoek te gaan naar een man. Op aanraden van haar vriendinnen om maar eens wat meer aandacht te besteden aan haar sociale leven stapt ze naar een toneelgezelschap. Daar ontmoet ze de knappe man Daan die volgens haar collega Ellen not done is voor haar aangezien hij al een vriendin heeft. Om de een of andere reden lijkt het toch wel wat te worden tussen die twee, tot Ellen zich ermee gaat moeien. Voor Iris houdt haar liefdesleven hier dus weer op.
Als Daans neef Paul haar contacteert met de vraag of ze als deskundige aanwezig wil zijn bij een adoptieprogramma neemt het verhaal een onverwachte wending. Misschien staat Iris helemaal niet zo ver van het programma af als ze in eerste instantie leek te denken.
Miss Verstand is een erg leuk boek. In eerste instantie dacht ik dat het misschien beter zou zijn om de vorige twee boeken uit de reeks te lezen, maar dat bleek niet noodzakelijk. Het boek staat goed op zichzelf en je hebt geen eerdere informatie nodig. Bij deze chicklit vond ik het wel leuk dat het verhaal niet continu rond Iris en Daan draaide. Je krijgt zicht op het hele leven van Iris en dat maakt het allemaal heel realistisch. Doordat alles plots wel heel erg snel ging op het einde zorgde de schrijfster ervoor dat het niet langdradig en vervelend ging worden.
Kortom: Astrid Harrewijn heeft er een fan bij!
Auteur: Astrid Harrewijn
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff