Recensie: Het grote pinguïnfeest ***

Het grote pinguïnfeest is een groot prentenboek vol… pinguïns natuurlijk. Kleuters zullen letterlijk in de prenten verdwalen want ze zijn rijkelijk gevuld met immens veel pinguïns en andere zaken die je kan terugvinden in een huiskamer. Oma pinguïn raakt door deze drukte alles kwijt wat je maar bedenken kan. Aan de lezer om het te zoeken. Ik moet zeggen dat ik niet alles gevonden heb…

Bij het begin van het boek worden de personages kort voorgesteld. Als je dit prentenboek dus gebruikt, is het leuk voor het kind om eens voor te lezen wie er allemaal in zullen voorkomen. Het verhaal speelt een minder grote rol dan de prenten, maar toch zit er klein verhaaltje in verwerkt. Oma is namelijk alles kwijt, maar moet wel op tijd zijn voor de familiefoto. Daarom moet je haar snel helpen met zoeken.

Ik moet zeggen dat ik de opdrachten eigenlijk heel moeilijk vind voor kleuters. Kinderen van deze leeftijd kunnen wel al details waarnemen in een prent en de gehele prent ook overzien, maar de hoeveelheid details die hier gegeven worden, kunnen mijn hersenen soms ook niet helemaal vatten. Al helemaal niet als ik op zoek moet gaan naar groene kousen in een massa groene voorwerpen. Veel te moeilijk dus voor een 5-jarige, maar misschien wel leuk voor kinderen uit de lagere school.

Tot daar mijn negatieve commentaar. Waarvoor dit boek wel héél geschikt is, is voor het uitlokken van taal en actieve woordenschat. Je kan heel veel verschillende voorwerpen per prent aanduiden die kleuters moeten benoemen en wanneer ze moeten vertellen wat ze allemaal zien, zijn ze wel zoet voor eventjes.

Het boek bestaat uit heel mooi getekende prenten en telkens een klein stukje tekst. Ik wil hierbij dus wel een dikke pluim uitdelen aan de tekenaars want je moet er maar opkomen om zoveel verschillende voorwerpen in één prent te kunnen tekenen.

Auteur en illustrator: Christian Jeremies en Fabian Jeremies
Uitgeverij: De Fontein
Verschenen in september 2014