Recensie: Girl online ***

Girl online is het debuut van Zoe Sugg, een Britse blogster die vooral bekend is van Youtube als Zoella. Om eerlijk te zijn, had ik nog nooit van haar gehoord. De inhoud van het boek sprak me echter wel aan. Het was al enige tijd geleden dat ik nog een jeugdroman las, dus ik had er best zin in.
Girl online gaat over Penny, een redelijk onzeker meisje dat vaak hevige paniekaanvallen heeft. Ze heeft een beste vriend – Elliot – die ook haar buurjongen is. Haar voormalige vriendin Megan lijkt zich tegen haar gekeerd te hebben en heeft nog enkel oog voor de wandelende Selfie Ollie. Wanneer Penny te kijk wordt gezet op internet en viraal door de school gaat, is wat haar betreft haar leven om zeep. Tot haar moeder halsoverkop besluit om met de familie kerst in New York door te brengen. Daar ontmoet ze de knappe en lieve Noah waarbij ze volledig zichzelf kan zijn. Het is te mooi om waar te zijn, zo blijkt, want Noah vertelt haar precies niet alles.
Dit boek is een jeugdroman die zich eigenlijk niet zo veel van andere onderscheidt. Het mist dat tikkeltje meer om bijzonder gevonden te worden. Het is zeker geen slecht boek; het leest vlot, is goed geschreven en bevat een leuk liefdesverhaal. Wat er volgens mij aan ontbreekt, is wat diepgang. Ik vond het redelijk voorspelbaar en vooral het einde vond ik wat onrealistisch. In werkelijkheid zou het waarschijnlijk niet zo gemakkelijk gaan.
Het personage Penny is wel goed uitgewerkt. Zo heeft ze last van angstaanvallen die heel gedetailleerd uitgeschreven zijn waardoor ze overkomt als een echte persoon met echte problemen die ook anderen ervaren. De tips die ze bij zichzelf toepast, kunnen anderen misschien zelfs helpen. Hierover blogt ze (alias Girl online – vandaar de titel van het boek) ook en deze berichten zijn ook te lezen in het boek. Wel een leuk extraatje.
Het boek zou zich van andere kunnen onderscheiden mochten er wat meer onverwachte gebeurtenissen in zitten. Voor nu vind ik dit een aangenaam boek om tussendoor te lezen, vooral voor meiden rond de 16 jaar.
Auteur: Zoe Sugg
Uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9789000344222