Recensie: Disconnect ***

Nadat ik het debuut van Juultje van den Nieuwenhof ijzersterk geschreven vond, deed ik een vreugdedansje bij de verschijning van haar tweede boek. Disconnect is net zoals Delete een jeugdthriller en ik was er heel benieuwd naar.

Disconnect gaat over een groepje 17- en 18-jarige vrienden die het avontuur wel eens willen opzoeken. Na een nachtelijk feestje besluiten ze om hun oude, verlaten schoolgebouw nog eens binnen te gaan. Ze beleefden er leuke tijden in de toneelzaal met hun dramaleerkracht. Even wat herinneringen ophalen en daarna terug naar hun ouders toe; dat was hun plan. Wanneer ze beslissen dat het genoeg geweest is en de muffe toneelzaal willen verlaten, stoten ze op de gesloten deur. Voordien stond die nog gewoon open en nu lijkt het wel alsof iemand ze gebarricadeerd heeft. Hun mobieltjes doen het ook al niet en beetje bij beetje stijgt de angst bij iedereen. Allemaal hebben ze geheimen. Het ene al wat groter dan het andere…
Al van bij het begin van het boek rook ik onraad. Wanneer je met z’n zevenen bent en er niemand is die bereik heeft op zijn mobiel is dat al erg vreemd. Als het dan ook nog eens donker is buiten en je in een verlaten gebouw zit waar niemand je kan horen, is dat het ideale decor voor een thriller. Dat vinden de jongeren ook en al snel zitten ze dicht bij elkaar horrorverhalen te vertellen. Wat ze echter niet weten is dat zij zelf de hoofdpersonages spelen in een levensechte horrorfilm. Je weet als lezer niet veel meer over wat er zal gebeuren en dat maakt het spannend. Wanneer een personage iets ontdekt, lees je met hem of haar mee.
Het boek telt slechts 206 bladzijden en is gedrukt in een redelijk groot lettertype waardoor het niet echt heel dik is. Ik had het dan ook in een mum van tijd uitgelezen. Dikker hoefde het voor mij zeker niet te zijn, omdat ik het anders te langdradig had gevonden. Nu vond ik sommige stukken al iets te lang over hetzelfde gaan. Het feit dat het hele verhaal zich afspeelt op een en dezelfde plaats speelde daar volgens mij wel in mee. Dit ving de schrijfster dan wel weer op door elk hoofdstuk uit het hoofd van iemand anders te schrijven. Met de grote hoeveelheid aan personages had ik geen moeite omdat het namen en figuren zijn die je vrij makkelijk onthoudt.
Ik had hoge verwachtingen van dit boek na Delete te hebben gelezen en die zijn helaas niet helemaal ingelost. Het ontbrak voor mij iets aan spanning. De auteur schreef een krachtig begin, maar in het midden mochten er voor mij nog wat meer zaken gebeurd zijn. Je voelt wel dat er hen nog iets boven het hoofd hangt, maar het mocht sneller spannender geworden zijn. Het slot vond ik verrassend en ik had het ook helemaal niet verwacht. Integendeel, ik zat totaal op het verkeerde spoor en zo heb ik het graag met thrillers. Het echte einde liep dan wat mij betreft weer iets te gemakkelijk en kon met wat meer actie een stuk onrustwekkender gemaakt worden.
Of ik dit boek aanraad? Ja, zeker en vast. Het is een jeugdthriller met een origineel verhaal waar enkel voor mij een paar elementen ontbraken.
Auteur: Juultje van den Nieuwenhof
Uitgeverij: Moon