Recensie | De weduwe

DSC_0062_Fotor2

In De weduwe lezen we het verhaal van Jean en Glen: een koppel met een vurige kinderwens die helaas niet kan worden vervuld. Glen wordt beschuldigd van de ontvoering van de peuter Bella toen het kleine meisje in haar tuin aan het spelen was. Het rustige leven van het koppel verandert in een mum van tijd. De pers is niet meer vanuit hun straat weg te slaan en buiten komen wordt haast onmogelijk. En dat terwijl Glen ondertussen blijft ontkennen. Is Jeans man echt een kille moordenaar en ontvoerder of zit de politie op het verkeerde spoor?

Een mooi uitgedacht verhaal waarin veel aandacht werd besteed aan de uitwerking van de personages. Je leest vanuit verschillende perspectieven: de verslaggeefster, de rechercheur, de weduwe en af en toe lees je ook het perspectief van Glen al komt dat toch pas meer naar het einde toe voort. Als lezer had ik geen enkel idee of Glen daadwerkelijk achter de ontvoering zat en wat er met Bella was gebeurd.

Ik vond het boek heel langdradig en er leek maar geen einde aan te komen. Wat me vooral stoorde, was dat je dezelfde situatie telkens leest vanuit de ogen van een ander personage. Na verloop van tijd gaat dit vervelen omdat er geen vaart in het verhaal komt te zitten. Uiteindelijk wordt het einde wat afgerammeld en stopt het boek abrupt. Ik zat namelijk wel met nog wat vragen die, ondanks de grote omvang van het boek, toch niet beantwoord werden.

De schrijfstijl is af en toe wat raadselachtig. Zo geeft iemand op een bepaald moment een verklaring, maar weet je alsnog niet wat hij of zij nu eigenlijk bedoelt. Daarnaast wordt er vaak in de tijd teruggegaan waardoor het vooral in het begin moeilijk te volgen is.

De weduwe heeft me dus niet helemaal weten te overtuigen. Ik twijfelde tussen een beoordeling van twee of drie sterren, maar ik ga toch voor de drie. Tenslotte heb ik het boek toch volledig uitgelezen en was ik wel nieuwsgierig naar de afloop.

Auteur: Fiona Barton
Uitgeverij: The House of Books

Ik kreeg dit boek ter review.