Recensie: bas en brit naar het zwembad (leren lezen: AVI-E3) ****

bas en brit naar het zwembad

Bas en brit naar het zwembad is een kinderboek in de reeks bas en brit. Deze keer gaan de twee naar het zwembad. Ze vinden er een mapje met geld en pasjes en willen het naar de kassa brengen. Helaas is de kassa wel erg ver weg en ze hebben het zó koud. Van wie zou dat mapje toch kunnen zijn?

Dit boekje is geschikt voor kinderen die lezen op AVI-E3 (eind groep 3= eind eerste leerjaar). Wat bijzonder is aan dit boek is dat het uit de reeks Dyslexie van uitgeverij Kluitman komt. Dit betekent dat dit boek geschreven is in een lettertype speciaal voor kinderen met dyslexie of leesproblemen. Deze kinderen hebben het vaak moeilijk om letters van elkaar te onderscheiden, vandaar dat de ontwerper van dit lettertype ervoor gezorgd heeft dat geen enkele letter op elkaar lijkt. Ook is er voldoende witruimte tussen de zinnen zodanig dat kinderen minder de neiging zullen hebben om zinnen dubbel te lezen of over te slaan. Op het eerste zicht merkte ik eigenlijk niet echt veel verschil op tussen dit lettertype en dat van andere kinderboeken. Wanneer ik het echter van naderbij bekeek, was het eerste wat me opviel de letter “l”. Deze is in de meeste boekjes te zien als een streep en is daarom voor beginnende of zwakke lezers makkelijk te verwarren met de “i”. In het lettertype Dyslexie heeft de “l” een klein streepje gekregen aan de rechter onderkant om verwarring te voorkomen.
Het verhaal op zich is leuk en sluit aan bij de leefwereld van kinderen. Het deed mij persoonlijk denken aan al die keren dat ik als kind ging zwemmen. Onrechtstreeks maakt het boekje duidelijk dat wanneer je iets vindt wat niet van jou is, je dat best altijd kan terugbrengen. Het is bovendien hoofdlettervrij, iets wat noodzakelijk is voor een leesniveau groep 3 of eerste leerjaar.
Ik zou dit boek zeker aanraden voor zwakke lezers die op niveau E3 lezen omwille van het lettertype.

Auteur: Marian van Gog
Illustrator: Saskia Halfmouw