Is jouw kind snel boos?

Sommige kinderen kunnen niet omgaan met boosheid. Ze beginnen te slaan, schoppen, roepen met alle gevolgen nadien. Vaak kunnen deze kinderen minder vriendschappen opbouwen waardoor ze (in het ergste geval) in een sociaal isolement terecht komen. Ik zocht twee boeken uit die meer vertellen over de boosheid van je kind en hoe jullie ermee om kunnen gaan.

Kinderen leren omgaan met boosheid is uitgegeven door uitgeverij SWP en geschreven door Deborah Plummer. Het bevat een theoretische achtergrond maar ook spelletjes om te leren omgaan met boosheid. De spelletjes zijn allemaal goed uitgeschreven en de categorieën (zoals empathie, geheugen, concentratie, …) staan er telkens bij vermeld. Ik vind dit boek vooral geschikt voor professionelen of voor leerkrachten. Ouders kunnen dit uiteraard ook gebruiken, maar het lijkt me vrij moeilijk om dit toe te passen zonder professionele hulp.

Het tweede boek Wat kun je doen als je te snel boos bent is een help-oefenboek voor de kinderen. Het is uitgegeven bij uitgeverij nino en geschreven door Dwan Huebner. Kinderen kunnen aan de hand van een verhaal meer te weten komen over hun boosheid, krijgen inzichten en merken ook dat ze niet de enige zijn die eens snel boos wordt. Aan de hand van allerhande opdrachten op het niveau van het kind leren ze problemen oplossen en hun boosheid ‘uit te zetten’. Ik vind het wel raadzaam om het kind niet alleen in het boek te laten werken maar onder begeleiding van een leerkracht, zorgverlener, ouder, … Op die manier kan er ook telkens gepraat en gereflecteerd worden over de inhoud.

Is jouw kind snel boos? Dan raad ik vooral het tweede boek Wat kun je doen als je te snel boos bent aan. Let op: dit boek vervangt uiteraard geen professionele hulp.

Ik kreeg deze boeken ter recensie.

Kinderen leren omgaan met boosheid: