Gastrecensie | Vuur en as ****

DSC_0016_Fotor

Vuur en As: de heerschappij van de maskers is het eerste boek van de schrijfster Sabaa Tahir. Het boek werd onmiddellijk een New York-Times besteller en de filmrechten werden ook al verkocht aan Paramount Pictures. De verwachtingen voor deze nieuwe Young Adult lagen dus meteen hoog. Ik was dan ook heel benieuwd om aan het boek te beginnen.

Vuur en As vertelt het verhaal van Laia en Elias, 2 jonge mensen die in totaal verschillende werelden zijn opgegroeid. Het verhaal speelt zich af in het Imperium en doet me een beetje denken aan het Oude Rome. Laia woont na de dood van haar ouders samen met haar broer bij haar grootouders en maakt deelt uit van de groep van de Geleerden. De Geleerden zijn een bevolkingsgroep die door de Krijgers in het Imperium worden onderdrukt. Elias is een Krijger. Hij volgt samen met zijn beste vriendin Helene een opleiding tot Masker, een soort elitesoldaat, in de militaire academie Blackcliff.  Elias is bijna afgestudeerd, maar denkt eraan om te deserteren en zo te ontsnappen aan het strenge regime van Balckcliff.

Als de broer van Laia wordt opgepakt door de Maskers wegens verdenking tot verraad moet Laia vluchten. Ze ontmoet het Verzet, een groep die probeert in opstand te komen tegen de Krijgers. Om haar broer uit de gevangenis te bevrijden, moet Laia als spion infiltreren in Blackcliff, om daar te werken als slaaf  voor de Commandant, een meedogenloze vrouw die geen geweld schuwt én de moeder van Elias. Het duurt dan ook niet lang voordat Elias en Laia elkaar ontmoeten binnen de muren van Blackcliff.

DSC_0012_Fotor

In het begin moest ik wat in het verhaal komen omdat het toch even wennen is aan de personages en de verschillende groepen in het Imperium. Maar na een aantal hoofdstukken kom je in het verhaal en wordt alles duidelijker. De afwisseling in de hoofdstukken tussen Laia en Elias maakt het nog spannender, waardoor je steeds verder wil lezen.

Hoewel het boek meer dan 400 pagina’s telt, heb ik het toch in een kleine week uitgelezen, dus ik vond het zeker een spannend en meeslepend verhaal, waarin ook een vleugje romantiek zit. Ondertussen is Sabaa Tahir druk bezig om het vervolg op het eerste boek te schrijven. Het tweede deel komt volgend jaar in april uit. Aftellen tot volgend jaar dus om het spannende vervolg te lezen en te weten te komen hoe het afloopt met Elias en Laia!

Deze recensie is geschreven door gastrecensente Laure.

Auteur: Sabaa Tahir
Uitgeverij: L.S. Amsterdam