Dubbelrecensie: “ik lees al” en “kijk eens, ik lees!” **** (AVI START)

Ik lees al en kijk eens, ik lees! zijn beide boekjes uit de reeks Lezen is leuk van uitgeverij Kluitman. Deze reeks werd speciaal uitgegeven voor beginnende lezers en loopt van AVI START tot AVI-niveau E3 (eind eerste leerjaar/ eind groep 3). Dit betekent dat kinderen al met deze reeks kunnen starten van zodra ze de meeste letters kennen. Tijd voor mij dus om deze boekjes onder de loep te nemen.

Ik lees al en kijk eens, ik lees! behoren beide tot het AVI-niveau START. In de serie is dit respectievelijk boek 2 en 3. Ook boek 1 behoort tot dit niveau. Het verschil tussen de drie boeken zit in het al dan niet gebruik maken van betekenisvolle zinnen/tekst. In het eerste boek gaat het enkel om het lezen van eenlettergrepige woorden, in het tweede deel worden eenlettergrepige woorden opgenomen in eenvoudige, korte zinnen en in het derde deel worden deze opgenomen in een korte tekst. Een heel goede opbouw dus.

Wat ik zelf heel leuk vind aan deel 2 en 3 is dat de woorden ook nog afzonderlijk aangegeven staan zodat de kinderen eerst de woorden afzonderlijk kunnen lezen. Ook staan de woorden nog eens gedrukt bij de bijpassende illustraties waardoor het kind houvast heeft aan de prent. Al zou ik wel opteren om de prenten eerst te bedekken bij het lezen van de woorden om het louter benoemen van afbeeldingen te voorkomen. In ik lees al zijn deze woorden op de bladzijde ernaast verwerkt in korte zinnen zonder hoofdletters en bestaande uit enkel eenlettergrepige woorden. In kijk eens, ik lees! wordt er dan een betekenisvol tekstje mee gemaakt.

Kortom: ik vind deze boekjes heel leerrijk voor kinderen die pas leren lezen en hun letterkennis toepassen op woord-, zins- en tekstniveau. Zeker en vast aan te raden!

Beoordeling: *****

Auteur: Anne Blokker