Recensie: Rikki wil een kerstboom ****

Hoewel Kerstmis intussen al ruim twee weken achter de rug is, vertoef ik nog altijd in kerstsfeer. Niet dat de kerstboom hier nog het hele huis vrolijk verlicht, maar toch… Nee, het is eigenlijk niet helemaal waar. Ik ben een flauw excuus aan het verzinnen omdat ik nu een boek zal recenseren over kerst en daar een beetje te laat mee kom. Maar het is natuurlijk niet omdat ik het nu pas recenseer dat ik het niet eerder gelezen heb, aha! Goed, genoeg gepraat nu. Laat ik even overgaan tot het echte recensiewerk.

Omdat ik de laatste tijd erg veel kinderboeken recenseer (en deze ook aan de kinderen liet zien/lezen), vond ik dat een kerstboek niet ontbreken mocht. Het duurde niet erg lang meer vooraleer de kerstman kwam, dus wilde ik het kind op mijn stage helemaal doen wegdromen bij een mooi prentenboek. Toen ik Rikki wil een kerstboom zag, sprak het verhaal me meteen aan; niets is namelijk zo toepasselijk als een kerstboom op Kerstmis.

Ik las het boek uiteraard eerst zelf alvorens ik het aan het kind liet zien. Het verhaal was zoals ik verwacht had: heel warm ondanks de vriezende kou. De warmte die papa konijn uitstraalt door met zijn zoon Rikki in de sneeuw te spelen, de kerstboom in de koude mee naar huis te slepen en uiteindelijk met de hele konijnenfamilie bij de kerstboom te zitten. Een cliché verhaal maar daarom niet minder goed. Kleuters houden van dergelijke verhalen en beginnen dan ook vaak spontaan over hun eigen kerstboom te vertellen.

De tekeningen zijn heel mooi en staan telkens verspreid over twee bladzijden. Hierdoor overheersen zij het boek wat ik altijd een pluspunt vind aan een prentenboek. De cover roept daarenboven om gelezen te worden. Niets is namelijk zo schattig als een baby konijntje dat midden in de sneeuw staat met zijn ene oortje neerhangend op zijn hoofd.

Er bestaan heel wat prentenboeken rond het thema “Kerst”, maar voor mij is een dergelijk boek pas echt geslaagd als het verhaal ook nog eens aansluit bij de leefwereld van het kind. Een muis die onder de grond leeft en kerst viert in de riolering bijvoorbeeld, hoort daar niet bij. Heel vreemd voorbeeld, ik weet het wel, maar zo snap je misschien beter wat ik bedoel.

Goed, neem je notitieboek erbij en schrijf op: voor te lezen verhaal aan mijn kleuter(s) in de maand december: Rikki wil een kerstboom.

Gebeurd? Prima! Vrolijk kerstfeest (oeps, een beetje te laat….)!

Auteur: Guido van Genechten