Recensie: Piraten in de straat (geluidenboek) ****

Het boek Piraten in de straat: geluidenboek sprak me aan omwille van de geluidjes. Ik vind boeken met dergelijke extra’s toch nog altijd net dat tikkeltje leuker; mijn kleuterkantje dat eventjes komt bovendrijven… Natuurlijk moet de inhoud ook goed zijn en dit echte piratenboek zou dan ook de kleine piraat in je moeten aanwakkeren.

Ik had eerlijk gezegd nog nooit een geluidenboek gelezen, dus ik wist niet hoe ze dat precies zouden aanpakken. In dit boek gaat het als volgt: je leest een bladzijde en naast een bepaalde zin staat dan bijvoorbeeld een tekening van een hond en diezelfde tekening vind je dan terug tussen de geluiden. Zo lees je dus niet enkel dat de hond blaft, maar hoor je het ook daadwerkelijk. Fun voor elke kleuter dus, zeker als ze ook nog zelf op de knoppen mogen drukken. De enige opmerking die ik hierbij heb, is dat ik sommige geluiden niet altijd kan linken aan wat er gezegd wordt. Een voorbeeld hierbij is dat er op een bepaalde bladzijde niets over een kanon wordt vermeld, maar dat het geluid er wel naast staat. Langs de andere kant begrijp ik wel dat ze de geluiden graag zoveel mogelijk integreren bij elk stukje tekst. Het wordt voor de kleuter anders wel erg vervelend als hij/zij er maar een keer mag op drukken.

De inhoud van het boek gaat – hoe kan het ook anders – over piraten. De piratenfamilie komt in een straat wonen waar ze niet zo welkom zijn met alle gevolgen nadien. Leuk aan het verhaal zelf zijn de eindrijmen (bv. straat – piraat) aan het eind van de zinnen. Zo stimuleer je de auditieve analytische vaardigheden bij de kleuter en laat je hen omgaan met het passieve rijmen.

Een stoer piratenboek dus vooral geschikt om voor te lezen aan al even stoere jongetjes!

Auteur: Jonny Duddle
Vertaler: Bette Westera