Recensie | Voor jou

Voor jou van Jojo Moyes werd verfilmd tot Me Before You. Ik durfde het niet aan om de film te kijken omdat hij intriest bleek te zijn, maar het boek lezen deed ik wel.

Wanneer Louisa haar baantje kwijtgeraakt weet ze even niet waar ze terecht kan zonder diploma. Haar ouders hebben het moeilijk en zij is diegene die geld in het laatje moet brengen. Via een interimkantoor komt ze bij de dertiger Will terecht. Hij is volledig verlamd door een dwarslaesie aan de cervicale wervels en kan enkel nog zijn hoofd bewegen. Louisa wordt zijn nieuwe verzorgster maar daar is hij op het eerste zicht niet blij mee. De twee kunnen niet met elkaar opschieten en Louisa wil al snel ontslag nemen. De twee groeien echter, zonder het zelf te willen, naar elkaar toe. Maar dan ontdekt Louisa wat Will van plan is en wil ze onmiddellijk vertrekken uit zijn leven.

Het is afschuwelijk om te beseffen dat het iedereen kan overkomen. Will had een fantastische carrière en had zijn leven voor zichzelf al volledig uitgestippeld tot hij onder een motor terecht kwam. Hij kan er niet mee om en wil ook helemaal zo niet leven, wat begrijpelijk is. Als lezer heb je dan ook, ondanks zijn gedrag, meteen respect voor hem. Het verhaal beschrijft liefde in zijn meest ware aspecten. Eigenlijk zit er best wat humor verwerkt in het boek. Pas naar het einde toe wordt het echt heel triest. Het was alsof er een blok op mijn maag viel.

Jojo Moyes zet dit verhaal prachtig neer en ik kan er dan ook geen enkel negatief puntje bij brengen. Voor mij verdient dit boek een dikke vijf sterren.

Beoordeling: 5/5

Auteur: Jojo Moyes