Recensie | Stil in de stad

Benthe Berg is misdaadjournaliste. In haar privéleven wordt dat niet zo geapprecieerd. Haar man is er met haar dochtertje vandoor en Benthe besluit om het in haar werksituatie rustiger aan te doen. Tot het moment waarop haar beste vriendin, Eva,  aangevallen wordt en op het nippertje aan de dood ontsnapt. Benthe zoekt met welke zaak advocate Eva op dat moment bezig was en komt al snel bij de Hongaarse prostitutie uit. Voor ze het goed en wel beseft, komt ze in een netwerk van mensenhandel terecht. De vraag is of ze er zelf nog ongedeerd zal uitkomen.

Stil in de stad is een thriller over mensenhandel. Het onderwerp is helaas iets wat zo uit de echte wereld zou kunnen komen. Het is een heel goed uitgewerkt boek waarbij de details niet te moeilijk worden. Je kan dus gerust lezen zonder je hoofd te moeten breken over wat er nu weer gebeurd is. Hoewel ik verwacht had dat de spanning te snijden zou zijn, is dat niet zo. Voor mij hoeft dat zeker niet altijd het geval te zijn. Je blijft dit boek eerder lezen doordat je echt wel wil weten hoe de vork in de steel zit.

Het is zeker geen voorspelbaar boek en dat is natuurlijk mooi meegenomen voor een thriller. De auteur weet telkens hoeveel informatie ze precies moet vertellen om de lezer in het ongewisse te laten. Het is niet zo dat je als lezer meer weet dan het hoofdpersonage en dat is ook wat het goed maakt.

Stil in de stad is een boek vol schandalen en nepgezichten die allen hen eigen vel willen redden.

Auteur: Milou van der Will
ISBN: 9789044352016