Recensie | De Doorbraak

Als Simone van der Vlugt een nieuwe thriller schrijft dan ben ik er als één van de eersten bij om die te lezen. Haar eerdere psychologische thrillers waren meeslepend en spannend en ik hoopte dit bij De Doorbraak ook terug te vinden.

Romée heeft een niet zo gelukkige jeugd achter de rug. Haar vader liet duidelijk blijken dat hij haar niet moest en haar moeder hield zich maar wat op de achtergrond. Gelukkig had ze haar broer Rob met wie ze het erg goed kon vinden. Wanneer Rob onverwachts vertrekt en Romée niets meer van hem hoort, maakt ze zich wel wat zorgen. Zou het nodig zijn om hem te gaan zoeken? Ondertussen breekt ze door als zangeres en wordt ze een Bekende Nederlander. Maar helaas kan ze niet op ieders sympathie rekenen én heeft ze ook nog eens last van een stalker.

De Doorbraak leest heel vlot en is ook erg boeiend. Toch wordt het geen echte thriller. Er zitten weinig spanningselementen in vervat en ook het slot kon wat mij betreft wat beter uitgewerkt zijn. Je leeft er het hele boek naartoe en uiteindelijk wordt het verhaal afgerond in enkele pagina’s. Het is wel heel origineel bedacht en doorheen het verhaal miste ik niet echt iets. Enkel het teleurstellende slot bleef wat bij me hangen.

Het boek is wel het lezen waard. Het belicht verschillende aspecten in het leven en het gaat vaak over uitersten zoals roem en dakloosheid.

Beoordeling: 3/5

Auteur: Simone van der Vlugt